Hur du håller din hy fräsch

Isabella, grafisk formgivare på Nordic Superfood tipsar om hennes bästa tips hur du din hy håller dig fräsch!

Skippa sminket! Smink täpper till porer och bidrar till sämre hy. Satsa på en bra rengöring varje morgon och kväll, och avsluta med en återfuktande hudkräm. Du kommer du känna dig så fräsch och ren!

 Använd vår produkt – Collagen Premium+ varje dag! Kollagen har dokumenterad effekt mot rynkor och celluliter. Den ökar hudens elasticitet och fasthet. Vår hud består av hela 75% kollagen! Rekommenderad användningstid är minst 8-12 veckor, men många upplever ökad fuktighet redan efter 3-4 veckor.

 Tänk på vad du äter. Det du äter motsvarar din hy. Om du har en osund diet, kommer det att reflekteras på din hy. Ät mer frukt och grönt, för en sundare livsstil och bättre hy.

Träning ökar blodcirkulationen och är näringstillförseln till huden, vilket hjälper produktionen av kollagen. En regelbunden motion slår alla ansiktsbehandlingar, och du får en nästan omedelbart föryngrande effekt på huden.

 Förbättrad sömn bidrar också till bättre hud! Det är under tiden när vi sover, som kroppens celler går in i sin huvudsakliga reparationsfas. Det är då huden får en chans att laga de cellskador som kan ha uppkommit under dagen. Se till att du får minst 8 timmars sömn, det ger huden möjlighet att återhämta sig ordentligt.

Ge dig själv en stressfri jul

 För många är just December och juletid den tid som man prioriterar sig själv och sin träning allra minst, med konsekvensen att man tappar ännu mer energi och risken för att bli sjuk ökar. I själva verket kanske detta är tiden då du verkligen behöver stötta upp all stress som har med “allt som ska hinna göras innan jul” med en vardaglig stund för dig själv!

Det är ju faktiskt så att träning förebygger stress, på flera olika sätt för när du styressar eller när du tränar, så ökar mängden adrenalin och kor­­ti­sol i kroppen. Efter att du har tränat slappnar stress-­systemet av igen i din kropp och utsöndringen av stresshormoner minskar. Träning ”förbränner” alltså stress­­hor­moner.

Regelbunden motion är positivt för sömn­en hos de flesta. Sömnen är viktig för att undvika och återhämta sig från stress.

Så det finns många anledningar att hålla igång med träningen, och låta den vara en del av vardagen, kanske speciellt viktigt i stressiga tider. 

Den största anledningen att skippa träningen för många är just att det blir för komplicerat, det ska bokas in pass på nåt gym och sen ska man ta sig dit och hem, och vips så har man lagt två timmar och det kan vara tid man inte alltid har. Så det bästa tipset vi kan ge är är att bara ta sig ut på, en bra podd eller musik i öronen och promenera rask takt/jogga  i 30-45 min! Effektivt och utan krusiduller, och så får du frisk luft och förhoppningsvis lite naturligt D-vitamin också!

 

Så mitt i all julstress, ta och investera i en stund för DIG där du får röra på dig och må bra, det har du tillbaka hundra gånger om!

Ta dig tid att varva ner under semestern

Ta dig tid att varva ner under semestern


Blir du också bombad just nu av löpsedlar om hur man toppar formen och liknande under semestern? Det kan säkert vara en toppentid för många att fokusera på träning och hälsa, men kan också bli ytterligare en stressfaktor och då bara öka mängden kortisol (stresshormon) och därmed får träningen bara en negativ effekt.Det är lätt att man faktiskt blir mer stressad under semestern, mycket förväntningar, resor, barn runt en hela tiden, middagar som skall ordnas, tankar omkring kroppens utseende och prestationskraven ökar i takt med att vädret kanske inte är perfekt… PUHHH!

Få in en väldigt bra vana som kan göra stor skillnad på din hälsa och stress nivå.
- Visste du att 70% av din energi kommer från din andning, om du inte andas djupt på en hel dag, så missar kroppen 5.000 liter syresatt blod - om dagen! Föreställ dig 5.000 mjölkpaket med syresatt blod som dina organ skall ha för att kunna fungera optimalt!

Denna övning kan du göra vart som helst
Se till att du drar dig undan stöket 10 min varje dag.
Sätt dig eller ligg behagligt. Detta är DIN lyxterapi, egentid för själen och sinnet som också behöver lite semester.
Fokusera på ditt andetag
Ta djupa andetag under dagen andas genom näsan och räkna till 3 och andas ut genom näsan och räkna till 6.
Tänk på något som du är tacksam för och något du ser fram emot.
Lägg händerna på magen så att du känner att den sänks och höjs, inte i övre brösten.
Utöver detta så gå långa promenader vid vatten eller i skog 3 gånger i veckan.
Visste du att bara promenader kan öka din livslängd med flera år och din hjärna håller sig ung och frisk?

Fakta Kortisol & binjurar
Binjurarna har flera uppgifter, varav en av dem är att producera tillräckligt av stresshormonet kortisol. Kortisol frisätts vid stress, när vi äter saker som ökar vårt blodsocker, när vi tränar och när vi ska vakna på morgonen. Kortisol ser också till att hålla nere inflammationer och styr tarmens rörelser. Vid långvarig stress och för hög frisättning av stresshormonet kortisol, tänjer vi på binjurarnas funktion, och till slut orkar de inte längre frisätta de mängder med kortisol som krävs. Vid detta skede, har vi ofta svårt att vakna på morgonen, är morgontrötta, är trötta på eftermiddagen och/eller är kvällspigga. Vi har också sämre förmåga att klara av inflammationer, och om inflammation uppstår i kroppen, så behövs kortisol tillföras utifrån som kortison, då vi inte klarar att frisätta tillräckligt mycket på egen hand.

Aromaterapi för att hjälpa våra organ
Eteriska oljor är både doft och funktion och har sedan urminnes tider använts för att skapa parfymer och för sin naturmedicinska verkan. Du blandar dem själv i neutral kroppsolja, i bastuspann, i badet eller i aromalampa.
Oljorma utvinns från en blommas blad, fruktens skal eller andra växtdelar och är fullpackade med läkande energi och ger växten dess doft, samt skyddar växten mot angrepp av bakterier och svampar.
100 % äkta eteriska oljeblandningar för optimal effekt!

0 0
Feed

Hitta energin med träning- och stärk din mentala hälsa!

Hitta energin med träning-
och stärk din mentala hälsa!


Är du liksom många andra vid den här tiden på året sugen på att hitta tillbaka till träningen efter semestern? Vila och ledighet i alla ära men det är också lätt att tappa energin och känna sig trött och hängig när man har kommit ur sina goda vanor och rutiner. Faktum är ju också att träning har goda effekter på vår mentala hälsa, fler och fler ordinerar just träning på recept, då det är bevisat att rätt sorts motion för dig kan hjälpa dig ur depression och nedstämdhet.

5 anledningar till varför träning
och motion är bra för dig
1. Du blir gladare!
När du motionerar frigör kroppen endorfiner som gör att du känner dig euforisk och lycklig. Det är därför fysisk träning starkt rekommenderas till folk som lider av depression. Nu kanske du inte alls känner dig just deprimerad, men är du hängig och trött kan du lätt bota det med lite mer endorfin-påslag.

2. Du blir mindre stressad
Av samma anledning som du blir gladare är det just endorfinerna som hjälper till att sänka stresshormonet kortisol, vilket balanserar upp ditt sinne och minskar ångest och oro.

3. Du får bättre självkänsla
Om du har problem att acceptera dig själv, träna! Det hjälper dig att se dig själv i ett bättre ljus, och du kommer att må bättre. Du kommer också att projicera den bästa versionen av dig själv till andra.

4. Du får bättre minne
Träning och rörelse ökar produktionen av celler i hippocampus, som ansvarar för minne och inlärning. Du kommer ihåg saker mer effektiv och har mycket lättare för att lära dig olika saker.

5. Du blir mycket mer produktiv
Man kan ju tro att träning skulle göra dig mer trött, och att du då skulle prestera sämre på jobbet eller i andra aktiviteter, men det är ju faktiskt helt tvärtom! Träning hjälper dig att få mer energi och gör dig mer fokuserad och aktiv hela dagen.

5 Tips för att komma igång med träningen


1. Gör det du tycker är kul!
Det är ju mycket lättare att skapa goda vanor med något man tycker är kul, att släpa sig iväg till något man egentligen inte vill fungerar inte i längden. Så vad tycker du är kul? Dans, cykling, löpning eller gym? Kanske gå med i ett korplag och spela fotboll, innebandy eller är långa skogspromenader din grej?

2. Ta med en kompis
Att ha någon att träna med gör det hela så mycket roligare och även svårare att dra sig ur när man har en bokad tid med någon. Med en träningskompis peppar man varandra och får kvalitetstid med varandra!

3. Sätt mål
Även om du inte vill göra en Iron Man inom ett år utan "bara" vill röra dig mer för att må bättre, så är det alltid gynnsamt att sätta upp mål, små som stora. Skriv upp exakt hur du vill att det ska kännas just för dig när du är harmonisk och balanserad.

4. Utmana dig själv
Du är mycket starkare än vad du tror- både mentalt och fysiskt! Så våga utmana dig själv, och väx som människa. Kanske kan du springa en liten bit under dina promenader, eller våga gå på det där passet som ser omöjligt ut. Vinsterna är många både för kroppen och själen!

5. Varför?

Sist men absolut inte minst behöver du ta reda på varför du vill börja/träna mer. Är det för att alla andra gör det och du känner att du måste? Eller för att du verkligen vill bli piggare, sänka stresshormoner i kroppen eller få bättre kondition och hjälpa hjärtat att må bra länge? Skriv ner ditt varför och använd det när du sätter dina mål, det behöver inte alls vara komplicerat, keep it simple!

Kickstarta hösten med en detox!

Kickstarta hösten med Easy Detox!


Känner du att kroppen skulle behöva en omstart inför höstens utmaningar?
Att detoxa hjälper dig att stärka ditt immunförsvar, rensa ut gifter, bli friskare och få vackrare och renare hy. En Detox-kur kan vara det som kroppen behöver för att komma i balans igen. Med Easy Detox boxen har du allt du behöver för att verkligen "avgifta" kroppen på ett skonsamt och faktiskt riktigt välsmakande sätt!

"Att ge kroppen en riktig boost av vitaminer, mineraler och antioxidanter i form av de mest okomplicerade produkterna kan vara din bästa investering i dig själv den här hösten"

Varför Easy Detox?
En kort period med detox kan hjälpa dig bryta negativa vanor och göra det enklare att äta nyttigare. Det är ett bra sätt att vänja av kroppen från socker som lätt skapar ett beroende i kroppen vilket gör det mycket enklare att äta nyttigare efter en kur än det är innan. De flesta känner mycket mindre sockersug efter en kur och det är mycket lättare att välja nyttigare alternativ och sluta med småätandet.

När man detoxar rensar man ut överflödiga slaggprodukter ur cellerna via lymfa, hud, andning, urin och avföring. Utsätter vi kontinuerligt våra kroppar för mycket industrimat eller annan processad mat, snabba kalorier, gifter och föroreningar blir det svårt för cellerna att bli av med slaggprodukterna. De avgiftas inte ordentligt och kroppen skräpas ner. Denna "nedskräpningen av kroppen" ökar risken för att bli sjuk
Sjukdom är ytterst en reaktion på överbelastning i systemet, på inflammation och hämmat energiflöde.

Easy Detox Box
I boxen innehåller produkter för t.ex två tredagarsfasta i månaden
x tre månader för två personer! Då har du även mycket produkter kvar att använda när din detox är slut, för att få in dina nya goda vanor i vardagen.

  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9